woensdag 19 juni 2013

Boekverslag De Vliegeraar

De jongen waarover het boek gaat, Amir, leeft een heel groot deel van zijn leven met een geheim en veel schudgevoel.
Hij heeft namelijk staan toekijken hoe zijn beste vriend verkracht werd en heeft hem niet geholpen.
Zijn beste vriend die hij na die dag nooit meer had gezien was na een lange tijd overleden en Amir kon voor zijn zoon zorgen en hem een nieuw thuis geven.
Hij moest de zoon halen bij de taliban en de persoon die de zoon had was dezelfde man als diegene die zijn beste vriend had verkracht.
Om de zoon te krijgen moest hij vechten met die man en het werd bijna zijn dood.
Maar het zoontje had hem gered en Amir was van een groot deel van zijn schuldgevoel af omdat hij het gevoel had dat dit was wat hij verdiende.

Amir is op het begin van het boek een jong jongetje en hij komt uit Afghanistan. Aan het eind van het boek is hij ongeveer 30/40 jaar. Hij heeft zwart haar en een nogal Afghanistans uiterlijk. Later is hij ongeveer 30/40 jaar is draagt hij vooral doeken en gewaden. Hij is ook niet dik en niet dun maar gewoon normaal.
Hij hield er altijd van om zijn beste vriend toen hij jong was voor te lezen uit allemaal verschillende boeken. Ook hield hij ervan om zijn beste vriend te plagen. Waar hij niet van hield was oorlog. Daarom waren hij en zijn vader ook naar Amerika verhuisd toen er oorlog uitbrak in Afghanistan.

Amir en zijn beste vriend Hassan waren samen hele goede vliegeraars. Op de dag dat ze een wedstrijd hadden gewonnen werd Hassan verkracht. Amir weet dus nog alles van die dag. Ook was Amir de vliegeraar en Hassan haalde de vlieger altijd terug. Toen Hassan de vlieg wilde halen werd hij verkracht omdat hij had beloofd aan Amir dat hij de vlieger terug zou brengen. Toen zei degene die Hassan had verkracht dat hij de vlieger wilde hebben. Hassan zei nee en toen gebeurde het. Daarom heet dit boek de vliegeraar. Zoals je ziet hebben veel delen in het boek iets met de titel te maken.

Ik vond het een heel mooi boek. Alles werd heel erg mooi beschreven en het was een heel mooi verhaal. Als je het boek leest voel je het schuldgevoel van Amir en zie je alles voor je. Als je dat lukt als schrijver ben je een erg goede schrijver. Deze schrijver was dat zeker gelukt. Ik kon niet stoppen met lezen toen ik erin begon. Ik denk alleen niet dat ik nog een boek van deze schrijver ga lezen wat de andere boeken die hij heeft geschreven had Stella al gelezen en vertelde toen steeds het hele verhaal. Het zou dus niet zou leuk zijn om hem dan alsnog te lezen.

Met mijn planning ging alles ook heel goed. Ik had dit boek al een tijdje uit voordat ik dit verslag ging maken. Ik had dus ook alles op tijd af. De volgende keer ga ik gewoon weer hetzelfde doen als deze keer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten